مقالات آرشیو خبر ها
کندوکاوی در ساختار تاکتیکی یوونتوس

کندوکاوی در ساختار تاکتیکی یوونتوس

یوونتوس در 9 بازی اخیر خانگی اش در تنها یک گل خورده، 6 کلین شیت پیاپی داشته و در عین حال کمترین شوت به سمت چارچوب و کمترین شوت درون چارچوب در ایتالیا (55) آمار خیره کننده ای است که باعث می شود دروازبان افسانه ای یوونتوس در هر بازی چندان به دردسر نیفتد. یووه همچنین بعد از ناپولی و رم بهترین خط حمله ی لیگ را داراست.

 

گاتزتا دلااسپورت در مقاله ای به بررسی ساختار تاکتیکی یووه پرداخته، البته با این فرض که یووه بدون هیچ مصدوم و یا محرومی بازی کند:

 

انتقال به دفاع

 

 

سرعتی که یوونتوس شکل دفاعیش را باز می یابد بسیار کلیدی است، یووه وقتی مالکیت توپ را از دست می دهد بسیار عالی واکنش نشان داده است. کلودیو مارکیزیو اهرم تیم است و طبیعتا از سوی رقبای یوونتوس فشار زیادی به او وارد می شود. به همین دلیل است که مدافعان یوونتوس همواره کنار او جاگیری می کنند تا سریع سد راه مهاجمان شوند و جلوی رسیدن آنها به دروازه را بگیرند.

 

 

 

به عبارت دیگر، وقتی مدافعان مرکزی سریعا فضاهای خالی بین خودشان و خط دفاع را می بندند، سناریویی را ترتیب می دهند که در آن اکثر تیم ها در آن خلع سلاح می شوند و در جایی گیر می کنند که از لحاظ عددی کاملا مغلوبند.

 

بازیساز اضافی

 

پائولو دیبالا بازیکنی باارزشی برای یوونتوس بوده است، اما نه فقط به خاطر گل هایش، این بازیکن آرژانتینی در بازیسازی یوونتوس نقش فراوانی ایفا می کند. در واقع او را اغلب می بینید که به میانه ی زمین برمی گردد و به هم تیمی هایش کمک می کند که توپ را رو به جلو حرکت دهند، او تمایل دارد که از سمت راست خط هافبک حرکت کند و از ابتدای فصل او 73 بار در آ منطقه توپ را لمس کرده است.

 

 

دیبالا به عنوان یک بازی ساز عقب زمین اضافی عمل می کند، با یک و دو کردن تمرکز را از خط حمله دور می کند و به یکی از دو جناح را از لحاظ عددی برتری می دهد.

 

نقش دو گانه ی پوگبا

 

 

پوگبا چه از لحاظ دفاعی و چه از لحاظ هجومی نقش زیادی در تیم ایفا می کند، جاگیری های او به خصوص در حفظ شکل دفاعی یوونتوس حیاتی است. آلگری از او می خواهد که فضاها را پوشش دهد تا تیم رقیب نتواند از خط هافبکشان عبور کند. به همین دلیل در فاز دفاعی پوگبا به سمت چپ منتقل می شود.

 

 

 

به این ترتیب یوونتوس اگر 3‐5‐2 باشد به 4‐4‐2 در هنگام دفاع تغییر شکل می دهد، چون وینگ ― بک چپ عقب تر می رود و دفاع متمایل به راست کمی به کناره ها منتقل می شود تا خط دفاع 4 نفره را تشکیل دهد.

 

البته که این حرکات در هیچ صورتی توانایی های شماره ی 10 یوونتوس را کمرنگ نمی کند، او به آرامی به سمت مرکز زمین می رود تا توپ را به جلو ببرد

 

دفاع روی ضربات آزاد

 

 

با داشتن یکی از بهترین خطوط دفاع در اروپا، طبیعی است که یوونتوس در هنگام دفاع روی ضربات شروع مجدد هم بسیار کارا باشد.

 

موقع ضربات آزاد، آلگری انتخابش این است که بهترین مدافعانش خطرناکترین بازیکنان حریف را یارگیری نفر به نفر کنند. قد بلندترین بازیکنش، معمولا ماریو مانژوکیچ، در تیر 1 جاگیری می کند و اگر این بازیکن کروات غائب باشد، احتمالا آلوارو موراتا اینکار را می کند چون او هم در هوا خوب است.

 

 

 

این به 5 بازیکن دیگر اجازه می دهد که با بقیه یارگیری کنند و اطمینان حاصل کنند که هیچ کس اجازه ی اینکه آزادانه ضربه ی سر بزند نداشته باشد و همچنین یک نفر آزاد در منطقه ی 6 یاردی یارگیری می کند. کسانیکه که این وظیفه را بر عهده دارند، 3 مدافع یووه (‌اگر 3‐5‐2 باشیم) ، پل پوگبا و پاتریس اورا هستند. البته نبودن کیه لینی در مقطع فعلی می تواند آسیب زننده باشد، اگرچه یوونتوس ثابت کرده است که چیزی فراتر از مجموعه ی چند بازیکن خوب است.


«به اشتراک گذارید»
Google+ Twitter Facebook
نازنین راهبر
نازنین راهبر«نگارنده اخبار»
ارتباط با نگارنده: